Kerken: Gebruik social media om mensen te bereiken

Internetevangelisatie“Wat mist jouw stad, als jouw kerk er niet meer is?” Die vraag hoorde ik een paar jaar geleden en hij houdt me van tijd tot tijd bezig. Zoals laatst, toen iemand me vroeg hoe ik wilde dat onze kerk er uitziet over vijf jaar. “Ik hoop in elk geval dat we maatschappelijk relevant zijn”, zei ik. Maar als kerk relevant zijn voor je stad, hoe doe je dat? Door sociale ondersteuning, natuurlijk. Daarnaast hoop ik dat we de sociale media benutten. Maar ook daarbij is de vraag: hoe doe je dat als kerk? Vooral over dat laatste is voor kerken nog veel te leren.

Lange tijd gebruikte je internet om informatie te zoeken of mail te versturen, maar tegenwoordig zijn de social media een belangrijk onderdeel van internet. Facebook en Twitter worden het meest gebruikt, maar ook YouTube is een strategisch onderdeel van sociale netwerken, omdat videoclips vaak worden gedeeld op Facebook, Twitter en andere platforms. Delen, reactie en interactie, die mogelijkheden dringen ook steeds meer door tot de kerken bij de vraag hoe je anderen over Jezus kunt vertellen. God zoekt mensen op waar ze zijn, en in deze tijd is dat: online.

Online discipelen maken

Online evangelisatie werkt. Uit een onderzoek door Global Media Outreach blijkt dat online evangelisatie echt helpt om mensen tot discipelen van Jezus te maken. Meer dan de helft van degenen die via het internet een beslissing maakt voor Jezus, deelt vervolgens zijn geloof met anderen. Bovendien leest 34 procent van deze mensen dagelijks hun Bijbel en bijna de helft bidt minstens 10 minuten per dag. “Dit laat zien dat online evangelisatie niet alleen een momentopname is, maar dat mensen blijven groeien in hun geloof nadat zij een beslissing hebben gemaakt,” zegt Walt Wilson, oprichter en voorzitter van Global Media Outreach. De kloof tussen online en offline christendom blijkt er eigenlijk nauwelijks te zijn. En ook de grens tussen ‘gewone christen’ en ‘zendeling’ is ineens een stuk kleiner: iedereen kan online zendeling zijn. Alleen al in 2010 nam meer dan 15 miljoen mensen wereldwijd een online beslissing voor Christus. Je kunt zelfs realtime volgen waar en wanneer iemand zo’n keuze maakt.

Niet  ‘verkondigen’ maar ‘delen’

Bij evangelisatie lag de nadruk lange tijd op verkondigen. Het was eenrichtingsverkeer en veel massamedia: tractaatjes, grote campagnes en prediking. Het vraagt om een denkomslag om op een nieuwe manier te evangeliseren. Het gaat niet alleen om de middelen. Je kunt niet zomaar de tractaatjes vervangen door een videofilmpje. Het gaat om de manier van communiceren. De social media zijn geen vervanging van de preekstoel, maar een ‘café’ waar je een goed gesprek hebt met iemand.

Belangrijke elementen van sociale media:

  • relationeel, persoonlijk, niet anoniem of massaal
  • dialoog en discussie, geen verkondiging en prediking
  • gebruik van de visuele middelen – foto’s en video’s
  • ze worden veelvuldig geraadpleegd op mobiele telefoons (uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld 1 uur per dag gebruik maken van social media, alleen al via hun smartphone!) 

Social mediateam in je kerk

Op het web en met name bij social media heb je niet automatisch een publiek. Waarom zouden ze je volgen als ze geen interesse hebben in God of geloof? Bovendien zit het taalgebruik van veel christenen en kerken vaak bomvol christelijk vakjargon. Je bent oninteressant én onbegrijpelijk!

Het is dan ook slim om als kerk een informeel social media team te trainen, dat de mogelijkheden en strategie ervan begrijpt en dat namens je kerk berichten kan delen op Facebook en Twitter. Je kunt je professioneel laten trainen, bijvoorbeeld door Eric van den Berg of er heel veel over lezen (op internet natuurlijk, zoals door het volgen van blogs van Wouter van der Toorn, internetevangelist bij Agapè, of het Engelstalige Internet evangelism day). Op 22 juni wordt in Zeewolde de landelijke dag voor evangelisatie gehouden en hoewel dit niet persé over online evangelisatie gaat, is het een geweldige stimulans om je geloof in Jezus te willen delen.

Posten en delen

Om als kerk relevant te zijn voor je omgeving, moet een kerk betrokkenheid tonen bij de lokale gemeenschap door bijvoorbeeld regelmatig te posten over lokale projecten/evenementen, gebeurtenissen en zorgen. Afgelopen zaterdag organiseerde ik samen met een paar andere vrouwen uit onze kerk een kinderkledingbeurs in onze stad. Vooraf hadden we een persbericht gestuurd naar de krant en er ook op de social media aandacht aan geschonken. Vooraf, tijdens het uitzoeken van alle kleding, postten we al een fotootje op Facebook. Nog diezelfde avond zei iemand: “Ik zag dat jullie al veel kleding hadden”. Zij had het bericht op Facebook gezien. We hadden die dag ook een gezellig terras ingericht en hoewel er geen stralende zon was, hadden we daar leuke gesprekken met bezoekers aan de kledingbeurs. Sommigen van hen zagen we de dag daarna zelfs terug in onze kerk! Maar ook als je bijvoorbeeld een ‘groene kerk’ bent (http://www.groenekerken.nl/) kan je facebook- of Twitteraccount ecologische tips doorgeven. Door het respect en vertrouwen dat je op deze manier wint, zul je ook iets kunnen delen over kerkelijke activiteiten of christelijke inzichten.

Moedig vervolgens je gemeenteleden aan Like, Share, of Retweet te gebruiken in hun persoonlijke Facebook-of Twitter-streams. Vraag hen ook om te bidden voor het social mediateam en voor alles wat er op internet aan getuigenis over Jezus wordt gegeven.

Ook korte filmpjes op YouTube hebben een enorm potentieel. Onze digitale tijdperk communiceert het best door middel van visuele verhaal. Kerkteams en gemeenteledenleden kunnen deze berichten delen of gebruiken om een discussie te starten, niet alleen met jeugd uit de eigen gemeente maar ook met mensen uit de eigen vriendenkring. Kijk voor Engelstalige voorbeelden van zulke filmpjes op www.YesHEis.com of ga naar de site van King’s church om te zien hoe zij van deze principes gebruik maken.

More to come…

Hoe kunnen we als kerk relevant zijn, ook op internet? De komende tijd zal ik regelmatig over dit onderwerp schrijven. In mijn volgende blog geef ik je alvast een heleboel praktische tips voor de website van je kerk. Zorg dus dat je ‘m niet mist en abonneer je op mijn nieuwsbrief!