Uitgeven in eigen beheer (POD)

boekJe hebt een boek in je hoofd – of misschien zelfs al op papier – en dat wil je uitgeven. Hoe pak je dat aan? Grofweg heb je twee mogelijkheden: je manuscript aanbieden bij een bestaande uitgever en hopen dat hij er iets in ziet; of uitgeven in eigen beheer via print-on-demand (POD). Hoe maak je de keus?
 
Uitgeverij, eigen beheer of POD?

De meeste uitgeverijen hebben een eigen kleur. Als jij je boek bij een uitgever wilt onderbrengen, zoek dan de uitgeverij waar jouw manuscript bij past. Houd rekening met de kans dat je manuscript wordt afgewezen. Zeker nu de boekenmarkt verandert, nemen bestaande uitgevers nemen alleen nog manuscripten aan waar ze vertrouwen in hebben. Heb jij een origineel of sterk verhaal geschreven en wil de uitgever het uitbrengen? Dan heb jij geen verdere kosten en ontvang je een (klein) bedrag per verkocht boek. Je wordt er (meestal) niet rijk van, maar je hebt ook geen kosten. De uitgever betaalt voor de redactieronde, het opmaakwerk, drukwerk en promotie.

Als je een boek in eigen beheer uitgeeft, doe je juist alles zelf: de redactie, de vormgeving, het drukken en de promotie. Je hebt alle vrijheid, maar ook alle kosten en risico’s – en natuurlijk ook alle opbrengsten van je boek.

Bij Printing on Demand, of POD, zit je tussen deze twee mogelijkheden in: je hebt invloed op de vormgeving, je betaalt alleen voor bepaalde diensten en je krijgt een redelijk deel van de verkoopprijs. Je begint pas te betalen én verdienen zodra jouw boek wordt verkocht, variërend van een paar procent van de verkoopprijs, tot het merendeel van de winst. Lees deze laatste zin nog eens goed en besef dan, dat er grote verschillen zijn in de voorwaarden!

Hoe kies je het juiste POD-bedrijf?

Er zijn twee soorten POD-bedrijven:

  1. Echte POD-uitgevers: zij verzorgen de tekstcorrectie, drukwerk, promotie en de aanvraag van een ISBN. Ze verkopen hun boeken vooral via het internet, vaak via hun eigen webshop. Voorbeelden: Free Musketeers en Gopher. Ze nemen vaak alleen manuscripten aan waar zij kwaliteit aan toekennen.
  2. POD-dienstverleners: via deze internet-uitgevers kun je altijd je eigen boek uitbrengen, zolang je maar betaalt. Je kunt tegen betaling gebruik maken van diensten, zoals redactie, vormgeving of promotie.
Waar let je op bij een POD-bedrijf?
  • Tarief. Sommige POD’s rekenen een starttarief om je boek te kunnen uitbrengen. Dit starttarief verschilt per POD. Daarnaast betaal je voor de verschillende diensten, en de tarieven lopen sterk uiteen. Waar je bij de ene POD een paar euro betaalt voor redactie, betaal je bij een ander zomaar een paar tientjes. Bij sommige POD’s is de opmaak van je boek bij het standaardpakket inbegrepen, bij anderen moet je daar apart voor betalen. Vergelijk dus goed wat de voorwaarden én tarieven zijn en bepaal wat jijzelf belangrijk vindt. Beknibbel in elk geval niet op de kosten voor goede correctie/redactie. Niks is zo hinderlijk als een boek vol taalfouten – heb op dat punt respect voor je lezer!
  • Mogelijkheden. De meeste POD’s werken met standaard formaten (meestal A5), dus als jij specifieke ideeën hebt over je boek, is het belangrijk om die vooraf te bespreken. Ook is het niet altijd mogelijk om illustraties in je boek op te nemen. Kun je kiezen uit papiersoorten? Krijg je auteursexemplaren en hoe hoog zijn de royalties? Wordt het boek naar een (bibliotheek)recensent gestuurd? Uit welke bindwijzen en omslagen kun je kiezen? Vergelijk ook op dit punt de mogelijkheden.
  • Promotie. Je bent er nog niet als je boek is gedrukt: het moet verkocht en vooral gelezen worden. Promotie is dus belangrijk. In het ‘Handboek voor schrijvers’ en in het aprilnummer van Schrijven magazine wordt benadrukt, dat je op dit punt niet veel hebt te verwachten van POD’s. Soms kun je het als extra dienst inkopen, en worden er bijvoorbeeld recensie-exemplaren van je boek verstuurt, maar het komt toch vooral op jezelf aan. 
  • Contact/service. Het uitbrengen van een boek is voor zo’n POD dagelijkse kost, maar voor jou is het een unieke stap. Je hebt behoefte aan goed contact, duidelijke uitleg, klantvriendelijke hulp en service. Voordat je in zee gaat met een POD is het daarom prettig om vooraf een paar keer persoonlijk/telefonisch contact te hebben, maar ook door de snelheid en de stijl waarmee mails worden beantwoord, krijg je een indruk. 

De keuze voor een POD maakt iedereen voor zichzelf. In het april-nummer van Schrijven Magazine stond de uitslag van een enquête over POD-aanbieders. De enquête is een steekproef, maar hoge cijfers werden gegeven aan Pumbo (9,2), Boekenplan (9), Boekenbent (8), Free Musketeers (8), Jouwboek (1) Kirjaboek (8), Mijn bestseller (8) en ShopMyBook (8).

ISBN of niet?

Een ISBN is eigenlijk alleen nodig als je wilt dat jouw boek via Centraal Boekhuis verkocht wordt. Boekhandels kunnen daar op basis van dit nummer jouw boek bestellen. Verzorg je zelf de distributie (bijvoorbeeld via de webshop van de POD of doordat je zelf op pad gaat met je boek), dan is een ISBN niet echt noodzakelijk. Wil je het toch, dan kan dat via www.isbn.nl.

Promotie

Bij POD komt de promotie vooral op jezelf aan. Als je schrijfwerk erop zit, is er dus opnieuw werk aan de winkel!

  • Regel een boekpresentatie of signeersessie in je plaatselijke boekhandel.
  • Organiseer een voorleesavond in de bibliotheek.
  • Stuur een interview in naar de lokale krant.
  • Schrijf persberichten naar media die aansluiten bij jouw boek.
  • Misschien wil de lokale radio je wel uitnodigen in hun programma?
  • Bij wat je ook doet, geef publiciteit aan je eigen boek: in je blog, je website, bij spreekbeurten, onderaan je e-mails, enzovoort.
  • Vraag vrienden om je te helpen bij je digitale promotie
  • Maak een eigen site voor je boek, met korte fragmenten, een interview met de auteur (jijzelf dus) – eventueel als filmpje , enzovoort. De link naar deze site kun je her en der plaatsen.
  • Plaats links op websites of forums met verwante onderwerpen of nog beter: laat naar je linken! Dit is voor Google steeds belangrijker voor een goede vindbaarheid.
  • Vraag boekhandels of je een aantal boeken mag neerleggen op commissiebasis.
  • Laat je vrienden en kennissen een recensie plaatsen van je boek, bijvoorbeeld op Bol.com (als je boek daar verkrijgbaar is) of op andere sites.
Nog eentje…

Op de website van Schrijven Online staat een uitgebreid overzicht van Nederlandse POD’s, zoals de bovengenoemde. Eentje die er niet bij staat, wil ik zelf noemen: Publiceer Uw Boek. Deze website verdient niet de schoonheidsprijs (vind ik), maar deze POD wordt geleid door een Nederlands zendingsechtpaar in Frankrijk. Ze doen al jaren literatuurzending in Frankrijk en brengen sinds enkele jaren  Nederlandstalige christelijke boeken uit als POD, ter financiële ondersteuning van hun zendingswerk. Zij brengen uitsluitend christelijke boeken uit en richten zich alleen op de christelijke markt. Hoewel de uitgeverij in Frankrijk is gevestigd, krijgen alle boeken een Nederlands ISBN nummer, zodat het gemakkelijker te bestellen is. Binnenkort wordt hun website vernieuwd en nog overzichtelijker.

In 2015 is er nog een nieuwe christelijke selfpublisher bijgekomen: Jongboek, een onderdeel van Jongbloed Uitgeverij.

Vraag het me gerust!

Wil je meer weten over de mogelijkheden je boek uit te brengen, of heb je behoefte aan iemand die met je meeleest of je manuscript corrigeert of redigeert? Bel of mail me gerust!