Schrijven voor internet – snelle tips

e-books en papieren boekenDe boekenmarkt verandert. Traditionele uitgeverijen staan onder druk, nieuwe uitgevers staan op. Zelfs Bol.com veranderde een paar weken geleden met de lancering van Brave New Books van boekenleverancier in selfpublisher

Boeken veranderen. E-books, tablets, luisterboeken. Nog zo’n nieuwe lancering: Storytel , waar je voor een vast bedrag per maand onbeperkt luisterboeken krijgt.

Ons leesgedrag verandert.

En dus moeten ook tekstschrijvers veranderen. Zich aanpassen, zeker als het gaat om schrijven voor het internet. MyBusiness Media organiseerde deze maand een training ‘Redactie voor het internettijdperk’. Naast allerlei informatie over tags en SEO die ik al vaker had gehoord (en waarover veel goede blogs bestaan, zoals deze van The internet Acacemy of deze van Wouter van der Toorn) hoorde ik ook een paar ideeën die ik graag met je deel.

Gebruik een crossmediale aanpak

Redactie in het Internettijdperk vraagt om crossmediaal denken. Dat gaat verder dan multimediaal! Pas je informatie aan de dynamiek van een site aan, dus gebruik reactiemogelijkheden, links, likes en filmpjes.

Naast Google wordt bijvoorbeeld Youtube steeds belangrijker als zoekmachine. Heb je dus een prachtig interview in je magazine staan, maak dan ook eens een filmpje van ongeveer 1 minuut. Daarin laat je de persoon van je interview één vraag beantwoorden en maak je mensen nieuwsgierig naar je magazine. Zet het filmpje op je site, maar ook op social media.

Hanteer tussenkoppen als wegwijzer

Artikelen in een magazine moeten openen met een stevige titel en prikkelende tussenkopjes – maar niet op internet. Online moet je titels en tussenkoppen gebruiken als wegwijzer: lees ik dit of sla ik het over? Lezers bepalen per alinea/tussenkop of ze verder lezen. Per alinea raak je lezers kwijt, maar met goede tussenkopjes kun je hen verleiden verder te lezen. Een duidelijke alineakop –die idealiter bestaat uit een zelfstandig naamwoord met een werkwoord – helpt hen bij de beslissing of iets de moeite van het lezen waard is.

Tussenkoppen belonen je pageranking

Google kijkt bovendien of je tussenkoppen overeenkomen met de onderliggende tekst. Komen er dezelfde woorden in voor? Dan beschouwt hij het als een goed opgebouwd artikel en dat is goed voor je pageranking.

Kies één onderwerp per alinea

Volgens de docent was dit nog wel het moeilijkste: iedere alinea van je tekst mag maar één onderwerp bevatten. Bedenk dat bij iedere alinea een percentage lezers afhaakt. Wat je écht kwijt wilt, moet dus in de eerste (twee) alinea’s staan. In een tijdschrift eindig je een artikel vaak met de clou, maar online begin je er juist mee.

Nieuwe SEO-regels

Google werkt aan nieuwe SEO-regels om misleiding op Google te voorkomen. Wat steeds belangrijker wordt voor een hoge ranking:

  • Verwijzingen van andere relevante websites
  • Discussiemogelijkheden
  • Vermeldingen op Facebook, Twitter en (voornamelijk) Google Plus.

YouTube is een onderdeel van Google en hanteert dezelfde (nieuwe) regels, dus houd daar rekening mee bij het uploaden van video’s! Daarnaast telt het aantal views mee: hoeveel mensen hebben je YouTube video gezien en hoe lang? Haken ze af na een paar seconden of bekijken ze de hele video?

Maak dus bij belangrijke artikelen of video’s een lijst met sites of instanties die naar dit bericht zouden willen verwijzen. Neem contact op met die sitebeheerders en vraag of zij een link willen opnemen naar jouw artikel, bijvoorbeeld op internet, Facebook of hun website. Wederkerigheid helpt daarbij: bied aan om ook naar een tekst van hun site te linken.

Wat ook scoort, is regelmatig updates te maken van een tekst. Werk je in WordPress, dan wordt de nieuwe publicatiedatum direct meegenomen in de metadata, maar in andere gevallen pas je deze zelf aan.

Benut de bestaande SEO-regels

Hoewel het gewicht dat Google toekent aan de oude SEO-regels afneemt, snijd je jezelf in de vingers als je er geen rekening mee houdt. Bovendien wordt je website er sowieso beter van als je ze hanteert. Dit zijn de belangrijkste:

  • Iedere pagina heeft een titel. Zet hierin zoveel mogelijk woorden die omschrijven waar het artikel over gaat. Bepaal je titel dus niet aan de hand van de inhoud, maar aan de hand van de lezer die je wilt bereiken.
  • Vul je metadata goed in, bijvoorbeeld over auteur en publicatiedatum.
  • Vul zoveel mogelijk goede trefwoorden in. Google vergelijkt jouw trefwoorden met de tekst van je artikel. Je kunt bij een artikel over fietsen in Frankrijk wel het trefwoord ‘Justin Bieber’ invullen omdat het zo’n populaire zoekterm is, maar Google straft dit af. Google analytics is een handige tool voor het kiezen van goede trefwoorden, maar blijf altijd zelf creatief nadenken. Als je merkt dat een artikel nauwelijks gevonden wordt, pas dan je trefwoorden aan!
  • Illustraties in je tekst doen het goed – hoe hoger in je tekst hoe beter – maar vul dan wel een Alt-tekst in.
  • Google houdt van goede structuur, die het liefst ook als sitemap is opgenomen. Ook hierbij helpen tussenkoppen, het liefst als html-codes (en denk aan wat ik er al eerder over zei, over tussenkoppen als wegwijzer voor de lezer!).

Veel succes met je deze tips!

PS: Wil je mij helpen? Plaats dan een link naar dit artikel op jouw website of Social media-account. Dank je!

 

Laat wat van je horen

*