Steeds meer Nederlanders beginnen een eigen uitgeverij, aldus de NOS. Mensen die hun boek willen uitgeven kunnen niet altijd bij de bestaande uitgeverijen terecht. Hoewel Theo Veldhuis al een aantal boeken had geschreven, waren zijn eigen boeken niet de reden dat hij in 2016 zijn uitgeverij Triple Boeken begon. Het was juist het boek van een ander dat hij graag op de markt wilde brengen. In deze blog deelt hij zijn ervaringen voor iedereen die overweegt een eigen uitgeverij te beginnen.
Liefde doet
“Liefde doet van Bob Goff, om dat boek ging het me. Het Engelse boek wordt uitgegeven door een van de grootste uitgeverijen ter wereld. Ze waren bereid mij de rechten voor een Nederlandse uitgave te geven, maar dan moest ik wel een uitgever zijn.”
Theo was beroepsmatig bekend met het uitgeven van boeken. Als eindredacteur had hij regelmatig contact met drukkerijen, vertegenwoordigers en boekhandelaren. “Ik kende de weg, maar een uitgeverij starten leek me net een stap te ver. Ondernemer worden, had ik dat wel in me? Tot een vriend zei, dat ik er niet meer van moest maken dan het in beginsel is: inschrijven bij de Kamer van Koophandel, ieder kwartaal omzetbelasting betalen en eens per jaar belastingopgave doen.”
Kwaliteit
“Toen heb ik de stap gezet. Boeken zijn mijn grote passie. Mensen opbouwen met goede boeken; dat wil ik,” vertelt hij. “Uitgeverij Gideon is daarbij mijn voorbeeld. Toen ik net tot geloof kwam, verslond ik de Gideonboeken. Die inhoudelijke kwaliteit staat me voor ogen. Eén ding werd me al snel duidelijk: als uitgever moet je nee kunnen zeggen. Van alle kanten kwamen mensen met hun manuscript aanzetten.”
Distributie
Een boek uitgeven is inderdaad minder moeilijk dan gedacht, zegt Theo, maar een boek bij de lezer brengen, is een stuk lastiger. “Boekwinkels zijn een belangrijk verkoopkanaal, maar ze kosten je minimaal 50% van je verkoopprijs. Voor advertenties had ik als beginnende uitgever weinig budget, maar het servicebureau voor christelijke boeken vertegenwoordigt mijn uitgeverij in de winkels en op de beurzen. Voor ieder exemplaar dat ze verkopen, krijgen ze provisie. En dan betaal ik nog royalty’s aan de Engelse uitgever. Kortom, voordat ik ook maar één exemplaar heb verkocht, ben ik al zo’n 65% kwijt. Dat heeft invloed op de oplage die je laat drukken: wanneer is het rendabel? Ik stimuleer mensen om rechtstreeks bij mij te kopen, zodat ik een deel van dat geld in mijn broekzak houd, maar boekhandels blijven een belangrijke etalage en moeten ook bestaan.”
Geld verdienen
Op dit moment beheert Theo zijn uitgeverij naast zijn vaste baan bij een andere organisatie. “Ik ben vooral bezig mijn droom waar te maken. Ik hoef er niet van te leven. Al zou het natuurlijk wel een bonus zijn als ik er echt geld mee ga verdienen.”
Want geld verdienen met het uitgeven van boeken, dat kost tijd. “Denk niet dat je van één boek uitgeven rijk wordt, behalve als je een heel groot netwerk hebt. Je boek heeft bekendheid nodig. Eerlijk is eerlijk, grote uitgeverijen zijn beter in die promotie. Ja, je kunt geld verdienen door als eigen uitgever je boeken uit te brengen, maar je moet ook investeren. Ik heb € 4.000 geleend om mijn eerste boek te kunnen uitgeven. Na 400 of 500 verkochte boeken had ik dat geld terugverdiend, maar ik heb ook geld nodig om een volgend boek te kunnen uitgeven. Dus als je alleen eenmalig jouw boek wilt uitbrengen, probeer je manuscript dan bij een bestaande uitgeverij onder te brengen of kies voor Print On Demand (self-publishing).”
Inmiddels heeft Theo met Triple Boeken een tweede boek uitgebracht en rolt de derde uitgave binnenkort van de pers. Het tweede boek, ‘Adem in, adem uit’, is geschreven door een Nederlandse auteur. Groot voordeel: de auteur zorgt ook zelf voor promotie. “Ze koopt haar boeken met 40% korting bij mij in en verkoopt ze door binnen haar netwerk. Bij de presentatie van haar boek hebben we samen een feestje georganiseerd voor haar vrienden en familie. Dan verkoop je in één keer een flinke stapel boeken. Bovendien bleek ze Jan van den Bosch nog te kennen van vroeger. Daardoor komt ze binnenkort in Hour of Power.”
Visitekaartje
Kwaliteit, daar blijft Theo op hameren. “Je boeken zijn jouw visitekaartje. Misschien kun je een boek voor € 3,50 laten drukken bij een goedkope drukker, maar dan vallen de pagina’s er binnen korte tijd uit. Betaal dan liever € 3,75 per boek, maar dan met goede kwaliteit. Zorg dat je boeken qua inhoud en uitstraling perfect in orde zijn. Want waarom zouden mensen in de boekwinkel uit de honderden boeken juist jouw boek eruit pikken? Je boek moet aantrekkelijk zijn om te zien.”
Professioneel
Die kwaliteit blijft hij ook zelf steeds verbeteren. Zo heeft hij tot nu toe veel hulp gehad van een bevriende vormgever. “Ik ben enorm dankbaar voor zijn hulp,” zegt Theo, “maar dit gebeurt als vriendendienst. Dan kun je geen zakelijke afspraken maken over deadlines en dergelijke. Ook daarin wil ik doorgroeien, want wat de toekomst betreft, ben ik hoopvol gestemd.”